“Wat zouden wij mensen bang kunnen maken met de schaarse middelen die wij hebben, de beperkte toegang tot de media…” Op zijn lezing voorbije donderdag bij de Nationalistische Studentenvereniging (NSV) in Antwerpen draait Filip Dewinter zijn hand niet om voor een leugen meer. De “schaarse middelen die wij hebben”? Het Vlaams Belang kreeg vorig jaar 8,1 miljoen euro aan subsidie, slechts twee partijen (N-VA en PS) kregen meer; het netto-vermogen van het Vlaams Belang bedroeg vorig jaar 15,1 miljoen euro (alleen N-VA en PS boeren nog beter). Desondanks spreekt Filip Dewinter over “de schaarse middelen die wij hebben”.

“De beperkte toegang tot de media” is nog zo’n grap. Ja, het Vlaams Belang zit minder in de media dan de regeringspartijen. Maar met dank aan wat de media ervan maken, zitten de Omvolking-lezingen van Dewinter goed in de media. Na het protest in Kessel-Lo (Leuven) zaterdag 22 oktober 2022 brachten alle media het nieuws dat Filip Dewinter er tegen de grond ging. Over de reden is er discussie: de ene zegt dat Dewinter werd aangevallen, de andere zegt dat hij over zijn eigen voeten struikelde. De beelden geven op dit punt geen duidelijkheid. Wél is de politie formeel: er werd niet geslagen of geschopt. Als Dewinter voorbije donderdag 27 oktober 2022 een lezing geeft in Antwerpen titelt Gazet van Antwerpen ’s anderendaags: Filip Dewinter krijgt emmer water naar het hoofd gegooid bij boekvoorstelling aan UAntwerpen. Filip Dewinter was bij de NSV de eerste om het te relativeren, maar Gazet van Antwerpen maakt er het belangrijkste punt van. Over het hondenfluitje-verhaal van Dewinter bij zijn lezing: geen woord. Wél nog dat zo’n honderd mensen “een stille mars” richting Graanmarkt hielden, terwijl er nochtans duchtig gescandeerd werd. Op een vooraf uitgedeeld blaadje stonden achttien slogans. Aan de Graanmarkt vervoegde de groep betogers nog een andere groep tegenstanders van de lezing van Dewinter in een universiteitsgebouw.

Maar daarmee is het verhaal over de Omvolking-lezingen van Dewinter nog niet gedaan. Voorbije zaterdag 29 oktober 2022 kopte dezelfde Gazet van Antwerpen op haar regionale pagina’s: ‘Omvolking’. Filip Dewinter stelde boek geruisloos voor in Vierselse taverne. De inleiding luidt: “Er was de voorbije dagen veel te doen rond de boekvoorstelling Omvolking door Filip Dewinter (Vlaams Belang). In Kessel-Lo werd hij tegen de grond gewerkt (zoals hierboven al gesteld is het nochtans niet duidelijk hoe Dewinter op de grond is terechtgekomen, AS) en donderdagavond was er een tegenbetoging in Antwerpen. Afgelopen zomer echter stelde Dewinter in alle rust zijn omstreden boek al voor in taverne De Scheepvaart in Viersel, zelfs aan het officieel spreekgestoelte van de gemeente Zandhoven.” Het gaat om een lezing op donderdag 30 juni 2020 in Viersel (Zandhoven), met Sam Van Rooy als inleider en gratis drank en hapjes achteraf. Op één week tijd drie keer de krant halen met een ‘verslag’ van zijn Omvolking-lezing, al is die derde lezing al van vier maanden geleden. Dewinter kan echt niet klagen over zijn “beperkte toegang tot de media”.

Over de acties tegen de lezing van Filip Dewinter zijn interessantere zaken te vertellen dan Gazet van Antwerpen in een titel meegaf (foto’s © AFF en RV).

Behalve dat die lezing in Zandhoven zonder protest verliep, is er het verhaal aan verbonden dat Dewinter deze keer niet achter zijn eigen spreekgestoelte stond, maar achter het officieel spreekgestoelte van de gemeente Zandhoven (foto helemaal bovenaan © Facebook). Paul Stulens, gemeenteraadslid en voorzitter van Vlaams Belang Zandhoven, had op foto’s gezien dat de CD&V bij haar recepties die spreekstoel gebruikt. “Ik ben dat spreekgestoelte zelf gaan ophalen en weer wegbrengen naar de gemeente. Wat voor de ene partij geldt, geldt voor de andere ook”, zegt Stulens die nu in Zandhoven een boekvoorstelling van Bodemloos van Vlaams Belang-parlementslid Barbara Pas en Vlaams Belang-medewerker Lode Vereeck wil inrichten over de geldtransfers van Vlaanderen naar Wallonië.

Op de spreekstoel die Filip Dewinter op 30 juni bezigde, staat het wapenschild van de gemeente Zandhoven met de heilige Amelberga die een ander wapenschild vasthoudt. Amelberga kende goed een grote held van Filip Dewinter: Karel Martel. Bij de Slag om Poitiers in het jaar 732 versloeg Karel Martel een Moors leger onder leiding van emir Abdul Rahman. Dewinter had het er nog over bij de voorstelling van zijn boekje 732. De-islamiseer Europa dat in 2019 verscheen. Filip Dewinter: “In 732 stopte Karel Martel de islamitische opmars nabij Poitiers. Ik wil de rol van Karel Martel spelen in 2019.” Aan Karel Martel is echter ook een MeToo-verhaal verbonden, natuurlijk lang vóór dat woord “MeToo” ontstond.

Amelberga werd door Karel Martel ten huwelijk gevraagd, maar zij weigerde het aanbod. Karel Martel bleef aandringen, en op een dag brak hij zelfs een arm van Amelberga. Daarop vluchtte de vrouw weg, waarbij ze onder andere terechtkwam in Zandhoven waar ze later patroonheilige werd van een parochiekerk. Amelberga vluchtte steeds verder en bereikte de Schelde in de omgeving van Temse. Toen haar achtervolgers op het punt stonden om haar te vatten, kon Amelberga – volgens een legende – ontsnappen door staande op een steur de stroom over te steken. Nog volgens de legende zouden op haar graf meerdere mirakels gebeurd zijn.

Filip Dewinter die de incarnatie van Karel Martel wil zijn, en daarvoor een toespraak houdt van achter een afbeelding van een MeToo-slachtoffer van Karel Martel. Filip Dewinter kan dat. Het zou hetzelfde zijn als iemand een lofrede houdt voor Bart De Pauw vanachter een spreekstoel waarop een foto kleeft van een van de MeToo-slachtoffers van Bart De Pauw. Als je, zoals Filip Dewinter verkondigt, de Karel Martel van deze tijd wil zijn, past het dat je de levensgeschiedenis van je held goed kent. Ofwel kent Dewinter die geschiedenis onvoldoende, ofwel schaamt hij zich voor niets. Beide kan ook.

Fragment uit een schilderij van Charles de Steuben over de Slag bij Poitiers in 732 (foto © cc. Wikimedia).