Jeroen Olyslaegers bedankt voor de eer om het Schrijversbal voor auteurs en mensen uit de boekensector einde deze maand te openen in Antwerpen, een Schrijversbal dat samen met andere activiteiten de pijn moet verzachten voor het verlies van de Boekenbeurs (1931-2019) aan Kortrijk. In een Facebookpost schrijft Jeroen Olyslaegers: “Ik hou van Antwerpen en ben trots om een auteur te zijn naast al mijn schrijvende collega’s (…). Een feest om dit te vieren juich ik toe en daar te mogen spreken was een fijn vooruitzicht. Maar vandaag geef ik die eervolle opdracht terug, en ik doe dat op de dag dat kunststudenten aan hun protestactie beginnen aan het Antwerpse stadhuis. Zij protesteren omdat de Antwerpse cultuurschepen Nabilla Ait Daoud de komende drie jaar geen projectsubsidies zal verlenen.”

De stad Antwerpen wil 70 miljoen euro besparen om de indexaanpassingen voor het stadspersoneel en de stijgende energiekosten te compenseren, en wil daarbij niet raken aan haar prestigeprojecten. Eén van de besparingen is het drie jaar lang elk jaar weer schrappen van 720.000 euro aan projectsubsidies voor cultuur. Die subsidies geven veelal jonge makers een rugzakje mee, waarmee ze samen met een cultuur- of kunstorganisatie een project kunnen realiseren. Dat kan in uiteenlopende disciplines, zoals theater, muziek of beeldende kunst. De voorbije jaren werden daarmee telkens een vijftigtal projecten ondersteund met bedragen tussen de 5.000 en 40.000 euro. Weg ermee, dacht Nabilla Ait Daoud (foto hierboven © AFF).

Nabilla Ait Daoud had beter kunnen weten. Toen haar partijgenoot Jan Jambon aan zijn ambtstermijn als Vlaams minister-president en minister voor cultuur in bijberoep begon, halveerde hij de Vlaamse projectsubsidies voor cultuur. Het resultaat was dat de hele cultuursector met Vuurwerk protesteerde, en Jambon in alle hoeken en gaten naar geld moest gaan zoeken – en ook vond – om de projectsubsidies bijna op hetzelfde niveau als voorheen terug te brengen.

De schrapping van de projectsubsidies brengt zowat de hele cultuursector in Antwerpen op de been, uit solidariteit maar ook uit eigen belang want de grotere cultuurhuizen profiteren mee van de vernieuwing die jonge cultuurmakers aanbrengen. Zelfs acteur én N-VA-gemeenteraadslid Mark Tijsmans kan zich niet vinden in het schrappen van de cultuursubsidies, alleen overweegt hij bij de stemming de gemeenteraadszaal laffelijk te verlaten in plaats van tegen te stemmen. Het is trouwens ook uitkijken naar het stemgedrag van Antwerps Vooruit-voorzitter én gemeenteraadslid Tatjana Scheck die de besparingen op cultuur “heel fout” noemde. Dat Vooruit zich meer profileert tegenover coalitiegenoot N-VA is overigens hoogstnodig wil ze in Antwerpen niet verpletterd worden door de N-VA bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Vandaag bondgenoot is geen garantie voor morgen. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 zwierde De Wever probleemloos de CD&V buiten met wie hij zich na de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 geïnstalleerd had op het Antwerps stadhuis.

Jeroen Olyslaegers – op de foto bij een herdenking van een politierazzia op Joden in 1942 – weigert het Boekenbal einde deze maand te openen als protest tegen het afschaffen van de projectsubsidies voor cultuur (foto © AFF).

Een dikke maand geleden liet Nabilla Ait Daoud zich opmerken door het gedicht Losgeld van Ruth Lasters te weigeren als stadsgedicht. Het gedicht zou “niet verbindend” zijn, maar het was een oproep om in het onderwijs niet langer te spreken over A-leerlingen en B-leerlingen. Als dat niet verbindend is! Een gedicht daarenboven geschreven samen met de leerlingen uit de school waar Ruth Lasters al jaren les geeft. Hoeveel meer verbindend kan een mens zijn? Het resultaat was alleszins dat dit jaar geen gedicht zoveel is gelezen als het Losgeld-gedicht van Ruth Lasters. Er waren in Antwerpen zelfs straten waar het gedicht op ramen van huizen verschenen.

Maar wie is Nabilla Ait Daoud? Ze was de grote verrassing bij de voorstelling van de N-VA-kandidatenlijst bij de gemeenteraadsverkiezingen 2012. Nadat de beoogde kandidaat van Turkse afkomst weigerde, kreeg de van Marokkaanse afkomst zijnde Nabilla Ait Daoud de derde plaats op de Antwerpse N-VA-kandidatenlijst. Tot dan was ze alleen bekend als uitbaatster van een populaire broodjeszaak op het Antwerpse Zuid. In haar eerste legislatuur voerde ze de lage-emissiezone voor vervuilende wagens in, en kon ze het aantal opvangplaatsen optrekken naar 39 per 100 kinderen – met vooral steun voor privé-initiatieven. In 2018 werd ze herkozen, en kreeg ze onder andere de stedelijke lokettenwerking als bevoegdheid – waarvan de dienstverlening afgebouwd werd. Op klachten van kinderverzorgsters over de hoge werkdruk reageerde ze zonder schroom met: “Als de kinderverzorgsters minder ziek zouden zijn, dan zou er helemaal geen probleem zijn.”

Toch zeggen mensen ons dat Nabilla Ait Daoud niet de kwaadste is. Ze is niet te beroerd om als ze iets niet weet dat (achter de schermen) toe te geven en te luisteren naar wat men haar verteld. Alleen houdt het daar mee op. Als in de gemeenteraad of een gemeenteraadscommissie antwoorden moeten gegeven worden, leest Nabilla Ait Daoud het antwoord feilloos af van het papiertje dat ze meegekregen heeft op haar kabinet. Sterke man daar is kabinetschef Bert Corluy. Hij is het die de lijnen uitzet; hij is het die de begrotingsbesprekingen voert samen met Koen Kennis en de andere N-VA-tenoren op het Antwerps stadhuis. In de jaren dat hij aan de Leuvense universiteit studeerde, maakte Bert Corluy deel uit van een onafscheidelijk trio KVHV’ers met Bart De Wever en Piet De Zaeger, algemeen directeur van de N-VA sinds juli 2004, als zijn twee bloedbroeders.

Bert Corluy (rechts op de foto met gebalde vuisten) in gesprek met Manuela Van Werde (voormalige actrice en presentatrice, nu Antwerps N-VA-gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid) (foto © Facebook).

Zaterdag 29 oktober eerstkomend viert het KVHV haar 120-jarig bestaan. Met ook nog eens Antwerps schepen en mandatenkampioen Koen Kennis, eerste N-VA-personeelslid, voormalig Antwerps schepen en nu sterke man achter een fusie van Antwerpse ziekenhuizen Fons Duchateau, huidig N-VA-ondervoorzitter Steven Vandeput, Vlaams Parlementsvoorzitter Liesbeth Homans, fractieleider in de Kamer van Volksvertegenwoordigers Peter De Roover en nog andere N-VA’ers hebben de commilitones van het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond (KVHV) een sterke positie in het politiek en maatschappelijk debat veroverd. Met Pieter De Crem (CD&V) en Gerolf Annemans en Barbara Pas (beiden Vlaams Belang) heeft het KVHV ook elders haar pionnen uitgezet. Maar cultuur, dat blijft een pijnpunt. In de cultuursector loopt men doorgaans niet hoog op met het nationalisme, en als er ook nog domme besparingen komen op cultuur gaat de sector in het verweer. Terecht.

Het is afwachten of Nabilla Ait Daoud nu echt een Jan Jambonneke gaat doen. Schrappen in de projectsubsidies à la Jan Jambon heeft ze al gedaan; nu moet ze nog naar het voorbeeld van de Vlaamse minister-president op die beslissing terugkomen.  

Actie gisterenmiddag aan het Antwerps stadhuis, met als sprekers onder andere Jan Decleir (“Er zijn vandaag alleen maar stoute kinderen”), Els Dottermans (“Als er niet geïnvesteerd wordt in ons jeugdvoetbal hebben we geen Kevin De Bruyne of Eden Hazard. Als u de kraan dichtdraait van de projectsubsidies voor de komende drie jaar hebben wij straks geen acteurs meer om onze prachtige Bourla, Het Paleis, Monty of Zomers van Antwerpen te bespelen.”) en Tom Lanoye (“Naast een schilderij van Rubens staan met je Lions Club of een glas bubbels in je hand, is niet aan kunst doen. Kunstenaars maken kunst.” De acties aan het Antwerpse stadhuis gaan nog een hele week door (foto © ATV).
Advertentie